31 marca 2012

7 rzeczy, które musisz wiedzieć o stronie internetowej

Firm oferujących stworzenie rewelacyjnej strony internetowej jest coraz więcej. Lecz czy samo stworzenie strony przez profesjonalną agencje zapewni Ci sukces? Są pewne podstawowe rzeczy, które każdy właściciel witryny powinien wiedzieć robiąc kolejny krok bliżej sukcesu.


1. Strona nie jest tworzona dla Ciebie




Niestety, wiele osób o tym zapomina, kierując się tylko własnymi przekonaniami i gustem.
Przed stworzeniem strony internetowej powinniśmy jasno określić kto i jak będzie z niej korzystał.

Powinniśmy wziąć pod uwagę takie informacje jak:
płeć, wiek, zainteresowania.Ponadto dodatkowym plusem będzie informacja o zarobkach odbiorcy.

 
2. Cel


Jaki jest cel mojej witryny? Do czego będzie ona służyć?
Niestety, większość z nas nie zadaje sobie sprawy z tych pytań lub robi to zbyt późno.
Każda strona internetowa powinna posiadać konkretny cel, w którym została stworzona.
Dzięki temu będzie nam się łatwiej na nim skupić a tym samym łatwiej go osiągnąć.

Przykładowe cele strony internetowej to:
  • generowanie leadów
  • bezpośrednia sprzedaż
  • sprzedaż B2B (Business-to-Business)
  • obsługa klienta
  • edukacja




Łatwo zauważyć, że w każdym z powyższych przypadków podejście do projektowania czy prowadzenia strony będzie inne.
 
3. Odwiedzający


Informacje na temat tego co robią i jak się zachowują odwiedzający naszą witrynę są bezcenne. Jednym z wielu narzędzi pokazujące nam takie dane jest Google Analytics.
Wystarczy założyć konto na www.google.com/analytics/ i dodać adres url domeny do systemu. Następnie dostaniemy kod, który należy dodać do naszej strony.

Jakie możliwości daje nam analytics?


4. Testuj, testuj, testuj

Kolejnym z niesamowitych także darmowych narzędzi firmy Google jest website optimizer.
Stosowany jest on do optymalizacji różnych elementów oraz tekstów na stronie internetowej.

Szybka prezentacja produktu w oficjalnym filmie firmy Google


Co możemy testować?

absolutnie wszystko. Jeżeli mamy jakieś wątpliwości czy dane zdjęcie, kolor, czcionka nam odpowiada zawsze możemy zrobić prosty test A/B, który da nam konkretną odpowiedź.

Jak działa test A/B?
1. tworzymy nową kopie podstrony, którą mamy zamiar testować 
2. zmieniamy w tej kopii jeden element, który nas interesuje 
3. w Google website optimizer podajemy link do obu podstron
4. ustawiamy cel jaki dana zmiana miała osiągnąć (np. kliknięcie w konkretny link lub przejście na konkretną stronę) 
5. Google generuje nam nowy link, na który posyłamy odwiedzających. 
6. Czekamy na wyniki.

5. Hosting

Jakość serwera na jakim zostanie umieszczona nasza strona ma duże znaczenie.
Powinniśmy unikać wszelkiego rodzaju darmowych ofert, których jest pełno w internecie.

Poszukiwanie hostingu na allegro także nie jest dobrym rozwiązaniem. Znajdziemy tam oferty tanie lecz polegające na dzieleniu serwera z nieznajomymi.
Oczywiście nie będą oni mieli dostępu do naszych plików lecz jeżeli jeden z nich przeciąży serwer na którym znajduję się parę wspólnych witryn wszystkie z nich przestaną działać.

Ile kosztuje utrzymanie serwera?

Kosz podstawowego serwera, który utrzyma stronę standardową firmową to tylko 300-600zł rocznie. 

Na co zwrócić uwagę przy wybieraniu dobrego hosting?
  • powierzchnia dyskowa (min 25-50 Gb)
  • dozwolony transfer danych (nielimitowany)
  • ilość domen (nielimitowana)
  • ilość kont mailowych (nielimitowana)
  • ilość i typ baz danych (nielimitowana)
  • obsługa techniczna (tak)
  • obsługiwane języki programowania (php, python, ruby on rails)
6. Strona 404

No właśnie czym jest ta sławna strona 404?
404 oznacza kod błędu, który zostaje wygenerowany w przypadku gdy dany link lub w tym przypadku podstrona nie istnieje. Oznacza to, że za każdym razem gdy użytkownik będzie chciał odwiedzić stronę, której nie ma zostanie zaprezentowana mu ta właśnie specjalna witryna.

Jest to idealna okazja żeby nie tylko poinformować o tym użytkownika ale także podzielić się jakimiś dodatkowymi informacjami lub zachęcić go do działania.

7. Bezpieczeństwo

Każdego dnia można przeczytać o kolejnej witrynie, która została zaatakowana przez hackerów. Proste luki w bezpieczeństwie pozwalające wykorzystać podstawowe metody włamywania się jak XSS Injection czy SQL Injection są już rzadkością. Dzisiaj jedną z najniebezpieczniejszych rzeczy jaka może nas spotkać jesteśmy my sami.

To prosta lista wskazówek, które pozwolą nam spać bezpiecznie:

  • hasło powinno być przynajmniej 6 znakowe, trudne do odgadnięcia i zmieniane raz w miesiącu
  • nie zapisujmy danych do logowania w oczywistych i łatwo dostępnych miejscach
  • zawsze ale to zawsze musimy posiadać aktualną kopię strony internetowej
  • jeżeli korzystamy z przycisku „zaloguj” nie ignorujmy jego najlepszego przyjaciela „wyloguj”
  • używanie przeglądarki internetowej explorer 6 oznacza tylko kłopoty.



Jeżeli masz wyciągnąć tylko jedną refleksję z tego artykułu to zapamiętaj to: „najważniejszy jest użytkownik twojej witryny i jego pozytywne wrażenia”

Grzegorz Pierchała

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz