27 marca 2012

Fenomen Angry Birds

Angry Birds to fenomen, a zarazem casus gry, która rodząc się w wirtualnym świecie, bardzo szybko zagościła w "realu" w formie zabawek i gadżetów. Aktualnie, mając na koncie 700 mln pobrań jest jednym z najbardziej piorunujących sukcesów w branży developerów gier mobilnych i PC.


 

Wściekłe Ptaki w natarciu

Co sprawiło, że Angry Birds stało się fenomenem? Na sukces gry składa się wiele czynników, ale głównym i najistotniejszym z nich jest jej jakość. Sama gra nie jest zasadniczo odkrywcza, jednak dopiero firma Rovio, połączyła podstarzały pomysł z doskonałą jakością, tworząc produkt bliski doskonałości. Wyjątkowa jakość, dobrze pojęta prostota, ale też fakt, że gra jest skierowana tak dla dzieci jak i dla starszych graczy, kobiet czy mężczyzna, zagwarantowało produkcji, wykroczenie daleko poza komputery czy telefony.

Rys fabuły jest przedstawiony w postaci krótkiego filmiku animowanego, gdzie tytułowym ptakom, skradziono wysiadywane przez nie jajka. Za kradzieżą stały podstępne świnie, które postanowiły zjeść z nich omlet; wkurzone ptaki, ruszają w pogoń za złodziejami, którzy jeszcze nie spodziewają się jak bardzo rozjuszyli naszych pierzastych bohaterów. Jak widać fabuła jest banalna i tak naprawdę jest pretekstem do dobrej zabawy, o którą przede wszystkim chodzi. W grze używamy procy i wystrzeliwujemy za jej pomocą ptaki, w różne struktury, by zniszczyć ich przeciwników – wspomniane, zielone świnie. Gameplay jest równie banalny jak i fabuła, przynajmniej w teorii; wraz z kolejnymi poziomami, skala trudności rośnie i to znacząco. Najlepsze gry strategiczne online są aktualnie równie popularne.

(Angry Birds - filmik promocyjny)

Sukces gry, zmienił małą fińską firmę Rovio w potężnego, liczącego się gracza na rynku developerskim; Angry Birds jest w tej chwili jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku gier. Mimo, że gra została wydana, ledwie pod koniec grudnia 2009, już pod koniec 2011 pojawiła się oficjalna informacja, że zagości niebawem w kinach, jako film animowany. Ekranizacje gier to pewien kulturowy fenomen, a wypadku ptaków, mamy do czynienia z czymś więcej, ponieważ odwrotnie niż z reguły, film animowany zostanie oparty o grę. Co z tego wyniknie? Być może Disney i Pixar już czują się zagrożone?

Ptactwo w kosmosie

22 marca 2012 pojawiła się kolejna odsłona Angry Birds w postaci Angry Birds Space, w której ptaki pojawiają się w przestrzeni kosmicznej! Przy podobnych założeniach i fabule (znowu te świnie), gra oferuje przede wszystkim rodzaje baniek grawitacyjnych, które znacznie wpływają na zachowanie ptaków podczas lotu. Czy ptaki zauroczą? Czy gra okaże się sukcesem? Czas pokaże, jednak Rovio, wróżę kolejnej części spory sukces choćby dlatego, że większość z graczy z ciekawości sprawdzi zmiany i innowacje zaprezentowane w kolejnej części.



W „realu”

Angry Birds to bez dwóch zdań fenomen kulturowy, co widać wyraźnie na youtube, gdzie możemy spotkać sporą ilość filmików stworzonych przez fanów, w których ptaki pojawiają się, jako element augumentowany albo w inny sposób nawiązujące do popularnej gry. I tak na jednym z filmików widzimy dwójkę osób, wystrzeliwującą wirtualne ptaki by zniszczyć wirtualnie naniesione świnie (oczywiście nie zapomnieli o elementach konstrukcyjnych!!).

Na drugim filmiku możemy oglądać o wiele ambitniej wykonany spot reklamowy, w którym twórcy idą o wiele dalej. Zainscenizowano rozgrywkę Angry Birds „w realu”, gdzie ptaki są fizycznymi obiektami, tak jak i konstrukcja, w której przebywają ich odwieczni wrogowie. Przekaz reklamy daje jasno do zrozumienia, że z telefonami w tej sieci, możesz rozkoszować się grą w swoja ulubioną grę Angry Birds! Nie konkretny model telefonu się liczy, a to, co możemy z jego pomocą zrobić – co widać na tym przykładzie, siła marki jest wręcz nieprawdopodobna.

(Angry Birds w kampanii reklamowej T-mobile) 

Zabawki i Gadżety

Jeśli chodzi o zabawki i gadżety, studio Rovio oferuje także oryginalne produkty, właściwie dla każdego; mężczyzny, dziecka a nawet specjalnie dla kobiet. Spośród typowych gadżetów, takich jak pluszowe zabawki, breloczki do kluczy, zaczepki do toreb, plecaki czy piórniki, możemy nabyć klapki – tak męskie jak i damskie czy skarpetki oraz poduszki. Coś jeszcze bardziej nietypowego? Proszę bardzo. Książka kucharska, nawiązująca do świń-porywaczy, w której mamy ilustrowane przepisy na różnego rodzaju potrawy z jajek.

Potęga marki

Potencjał marki Angry Birds wykracza jak widać poza ramy zwykłej gry, nie tylko pomagając branży gier mobilnych, spopularyzować samo granie na telefonie, ale również inspirując inne studia w branży. Sukces zachęca także, małe grupki zapaleńców do stworzenia własnych firm i próbowania swych sił w niełatwym biznesie, jakim jest produkcja gier. Istniejące firmy, takie jak Disney, które umiejętnie łączyły zarabiania tak na swoich głównych produktach jak i na gadżetach, pozazdrościły Rovio, próbując wydać gry pokroju Where is my Water z sympatycznym aligatorem w roli głównej. Niestety, pomimo oryginalnego pomysłu, powtórzenie i wyprodukowanie fenomenu na miarę gier Angry Birds graniczy z cudem. Takie rzeczy zdarzają się raz na kilka dobrych lat…

Maciej Sala



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz