Jak powinien się zachować przedsiębiorca w sytuacji, gdy
konkurencji jest coraz więcej i coraz trudniej jest zostać zauważonym przez
potencjalnych klientów? Można
nieustannie próbować rywalizować z konkurencją i walczyć o każdego klienta
tradycyjnymi metodami rywalizacji, ale czy warto tracić na to siły? Rozwiązanie
zaproponowane przez Chan Kim'a i Renée Mauborgne'a jest zbiorem narzędzi
umożliwiających zaprzestanie walki z konkurentami i odnalezienie swojej
własnej, dotychczas nieodkrytej przez nikogo przestrzeni rynkowej – Błękitnego Oceanu.
Czerwony Ocean vs. Błękitny Ocean
Czerwonym oceanem są wszystkie rynki, które zostały już
zagospodarowane. Każdego dnia toczy się tam zacięta walka o każdy procent
udziału w rynku. W przestrzeni czerwonego oceanu przedsiębiorcy walczą o to, by
wytwarzać produkty i usługi taniej od konkurencji. Niestety konkurencja
postępuje w dokładnie w ten sam sposób przez co branże nie rozwijają się.
Błękitnym Oceanem jest przestrzeń, która jeszcze nie została
zagospodarowana, a klienci w niej przebywający nigdy o nas nie słyszeli. W
błękitnym oceanie nie ma miejsca na rywalizację – nie mamy konkurencji, dlatego
możemy sobie pozwolić na ustalanie reguł gry. W odróżnieniu od przestrzeni
Czerwonych Oceanów, w której produkt miał zaspokajać zdefiniowane potrzeby
klientów, w Błękitnym Oceanie to my tworzymy potrzeby klientów. Koncepcja
błękitnego oceanu koncentruje się na
rezygnacji z konkurencji rynkowej na rzecz innowacji, oraz innowacyjnych
wartości.
Innowacja wartości – co to takiego?
Aby zaspokoić nieodkryte wcześniej potrzeby klientów,
konieczne jest odnalezienie swojego błękitnego oceanu. Innowacja wartości jest
takim rozwiązaniem, które charakteryzuje się dużą wartością dla klienta przy
niewielkich kosztach.
W celu odnalezienia idealnego rozwiązania powinniśmy
sobie odpowiedzieć na poniższe pytania i wykonać czynności eliminacji, wzmacniania,
redukcji i tworzenia:
- który z czynników uważany w branży za pewnik można wyeliminować? (ELIMINUJ czynniki, które nie dają dostrzegalnej wartości dla konsumenta),
- które z czynników można zredukować znacznie poniżej standardów branży? (REDUKUJ wybrane czynniki, w celu uniknięcia błędu zbyt szerokiej oferty nastawionej na pokonanie konkurencji),
- które z czynników należy wzmocnić znacznie powyżej standardów branży? (WZMOCNIJ te czynniki, aby Twoi klienci nie musieli decydować się na kompromisy),
- jakie czynniki dotychczas nieofertowane przez branżę należy stworzyć? (STWÓRZ nowe źródła wartości).
Narzędzia umożliwiające wypłynięcie na głębokie wody
Aby innowacja wartości była możliwa konieczne jest
przełamanie barier standardowego myślenia i zrewolucjonizowanie naszych
działań. Ważne jest, aby podczas stosowania Strategii Błękitnych Oceanów
kierować się jej myślą przewodnią:
"Nie walcz z konkurencją, po prostu spraw, aby stała się
nieistotna!". Podczas poszukiwania innowacyjnego produktu lub usługi można
wykorzystać:
- Kanwy strategii: wybierz wskaźniki, którymi
możesz opisać siebie i konkurencję (np. cena, jakość) i zaznacz na wykresie
wartość dla każdego z czynników – otrzymasz w ten sposób obraz rynku. Błękitny
Ocean to te wskaźniki, które są charakterystyczne tylko dla Twojej firmy
- Branże alternatywne: szukaj produktów lub usług różniących się sposobem użycia, wyglądem lub funkcjonalnością, jednak służących do zaspokajania tych samych celów
- Grupy strategiczne w branży: stwórz produkt, lub usługę który zainteresuje klientów z wielu segmentów rynku – nie skupiaj się na tylko jednej grupie docelowej
- Łańcuch nabywców: spróbuj znaleźć grupę potencjalnych nabywców, która znajduje się obecnie pomiędzy Tobą, a Twoimi klientami
- Dobór oferty i usług komplementarnych: zastanów się, czy Twoją obecną ofertę można w jakiś sposób rozszerzyć. Spróbuj postawić się w roli konsumnta i odgadnąć co dzieje się przed, w trakcie i po kupieniu produktu lub skorzystanu z Twojej usługi
- Czynniki emocjonalne i funkcjonalne nabywców: pamiętaj, aby każdy z Twoich produktów był zarówno funkcjonalny jak i wywoływał pozytywne emocje
- Perspektywa czasowa: zastanów się jak trendy będą wpływały na Twoj produkt
Przed wdrożeniem Strategii Błękitnego Oceanu do swojej firmy
warto tą decyzję dokładnie przemyśleć – bo jak każda poważna zmiana, może nieść
ze sobą wysokie ryzyko. Warto jednak z niej skorzystać zanim zrobi to
konkurencja. Zatem powodzenia w odkrywaniu innowacyjnych wartości i szukaniu
własnego Błękitnego Oceanu!
Ida Szczecińska
Ida Szczecińska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz