31 marca 2012

Jak stać się bezkonkurencyjnym, czyli Strategia Błękitnego Oceanu w praktyce


     Jak powinien się zachować przedsiębiorca w sytuacji, gdy konkurencji jest coraz więcej i coraz trudniej jest zostać zauważonym przez potencjalnych klientów?  Można nieustannie próbować rywalizować z konkurencją i walczyć o każdego klienta tradycyjnymi metodami rywalizacji, ale czy warto tracić na to siły? Rozwiązanie zaproponowane przez Chan Kim'a i Renée Mauborgne'a jest zbiorem narzędzi umożliwiających zaprzestanie walki z konkurentami i odnalezienie swojej własnej, dotychczas nieodkrytej przez nikogo przestrzeni rynkowej – Błękitnego Oceanu.




Czerwony Ocean vs. Błękitny Ocean

     Czerwonym oceanem są wszystkie rynki, które zostały już zagospodarowane. Każdego dnia toczy się tam zacięta walka o każdy procent udziału w rynku. W przestrzeni czerwonego oceanu przedsiębiorcy walczą o to, by wytwarzać produkty i usługi taniej od konkurencji. Niestety konkurencja postępuje w dokładnie w ten sam sposób przez co branże nie rozwijają się.

     Błękitnym Oceanem jest przestrzeń, która jeszcze nie została zagospodarowana, a klienci w niej przebywający nigdy o nas nie słyszeli. W błękitnym oceanie nie ma miejsca na rywalizację – nie mamy konkurencji, dlatego możemy sobie pozwolić na ustalanie reguł gry. W odróżnieniu od przestrzeni Czerwonych Oceanów, w której produkt miał zaspokajać zdefiniowane potrzeby klientów, w Błękitnym Oceanie to my tworzymy potrzeby klientów. Koncepcja błękitnego oceanu koncentruje się  na rezygnacji z konkurencji rynkowej na rzecz innowacji, oraz innowacyjnych wartości.

Innowacja wartości – co to takiego?

     Aby zaspokoić nieodkryte wcześniej potrzeby klientów, konieczne jest odnalezienie swojego błękitnego oceanu. Innowacja wartości jest takim rozwiązaniem, które charakteryzuje się dużą wartością dla klienta przy niewielkich kosztach.

     W celu odnalezienia idealnego rozwiązania powinniśmy sobie odpowiedzieć na poniższe pytania i wykonać czynności eliminacji, wzmacniania, redukcji i tworzenia:
  •          który z czynników uważany w branży za pewnik można wyeliminować? (ELIMINUJ czynniki, które nie dają dostrzegalnej wartości dla konsumenta),
  •         które z czynników można zredukować znacznie poniżej standardów branży? (REDUKUJ wybrane czynniki, w celu uniknięcia błędu zbyt szerokiej oferty nastawionej na pokonanie konkurencji),
  •           które z czynników należy wzmocnić znacznie powyżej standardów branży? (WZMOCNIJ te czynniki, aby Twoi klienci nie musieli decydować się na kompromisy),
  •       jakie czynniki dotychczas nieofertowane przez branżę należy stworzyć? (STWÓRZ nowe źródła wartości).


Narzędzia umożliwiające wypłynięcie na głębokie wody

     Aby innowacja wartości była możliwa konieczne jest przełamanie barier standardowego myślenia i zrewolucjonizowanie naszych działań. Ważne jest, aby podczas stosowania Strategii Błękitnych Oceanów kierować się  jej myślą przewodnią: "Nie walcz z konkurencją, po prostu spraw, aby stała się nieistotna!". Podczas poszukiwania innowacyjnego produktu lub usługi można wykorzystać:
  1.  Kanwy strategii: wybierz wskaźniki, którymi możesz opisać siebie i konkurencję (np. cena, jakość) i zaznacz na wykresie wartość dla każdego z czynników – otrzymasz w ten sposób obraz rynku. Błękitny Ocean to te wskaźniki, które są charakterystyczne tylko dla Twojej firmy


  2. Branże alternatywne: szukaj produktów lub usług różniących się sposobem użycia, wyglądem lub funkcjonalnością, jednak służących do zaspokajania tych samych celów

  3. Grupy strategiczne w branży: stwórz produkt, lub usługę który zainteresuje klientów z wielu segmentów rynku – nie skupiaj się na tylko jednej grupie docelowej

  4. Łańcuch nabywcówspróbuj znaleźć grupę potencjalnych nabywców, która znajduje się obecnie pomiędzy Tobą, a Twoimi klientami
  5. Dobór oferty i usług komplementarnych: zastanów się, czy Twoją obecną ofertę można w jakiś sposób rozszerzyć. Spróbuj postawić się w roli konsumnta i odgadnąć co dzieje się przed, w trakcie i po kupieniu produktu lub skorzystanu z Twojej usługi
  6. Czynniki emocjonalne i funkcjonalne nabywców: pamiętaj, aby każdy z Twoich produktów był zarówno funkcjonalny jak i wywoływał pozytywne emocje

  7. Perspektywa czasowa: zastanów się jak trendy będą wpływały na Twoj produkt
     Przed wdrożeniem Strategii Błękitnego Oceanu do swojej firmy warto tą decyzję dokładnie przemyśleć – bo jak każda poważna zmiana, może nieść ze sobą wysokie ryzyko. Warto jednak z niej skorzystać zanim zrobi to konkurencja. Zatem powodzenia w odkrywaniu innowacyjnych wartości i szukaniu własnego Błękitnego Oceanu!




Ida Szczecińska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz